afdelingsleder for COOP Teknologi, Lone Stefansen
Lone Stefansen - super sej afdelingsleder hos COOP Teknologi

Når den gamle købmand COOP skal digitaliseres, så er det godt med en kløgtig kvinde i spidsen

Lone Stefansen startede i CURIE Executive for to år siden og er i år med for 3. år i træk. Jeg kender hende som værende handlekraftig og humoristisk, og hun bidrager altid med gode vinkler på andres problemstillinger. Samtidig er Lone god til at tænke strategisk og bevare overblikket i de mange digitale beslutninger, der ligger på hendes bord som afdelingsleder for COOP Teknologi.

Jeg møder hende til en snak om COOPs digitalisering og er samtidig nysgerrig på, hvad hun tænker om udviklingen, og hvad hun helt konkret drømmer om at være med til at ændre.

COOPs digitaliseringsrejse – fra ”goddag hvad skulle der være?” til app

For at forstå de opgaver og udfordringer, som Lone står overfor i COOP, synes jeg, det er vigtigt at sætte sig lidt ind i, hvad COOP er for en virksomhed. For COOP er en særlig størrelse med rødderne godt fæstnet i danske værdier. COOP-familien er stor. Den rummer næsten 1.050 butikker, som dels er ejet af COOP Danmark og dels er ejet af en række selvstændige brugsforeninger. COOP er, som navnet antyder, et kooperativ dvs. en virksomhed, der er ejet af de 1,8 mio. medlemmer, som er med i foreningen. Målet er således ikke at skabe stor profit til aktionærer, som man på traditionel vis gør – men derimod er at skabe den største værdi for medlemmerne.

Der skal mange hænder til at løfte sådan en opgave, og i COOP er der i alt ansat omkring 40.000 medarbejdere, der hvert år skaber en omsætning på ca. 43 milliarder kroner. COOP Danmark er således Danmarks største dagligvarevirksomhed og har et utal af ekspeditioner dagligt. Med andre ord er det en kæmpe organisation med en solid kultur og mange meninger, som Lone er med til at forandre til at tænke anderledes på digitaliseringsfronten.

Målsætningen er at gøre hverdagen nemmere for butikkerne

I Lone Stefansens afdeling supporterer de samtlige butikker. Hun sidder med sine kolleger på COOPs hovedkontor i Albertslund, hvor 340 ansatte har deres daglige gang. Lones afdeling består af 10 medarbejdere i Albertslund, som bestrider en palette af kompetencer fra POS systemer (kassesystemer, e-shopping, Scan&Betal) til SAP. Og disse medarbejder arbejder så sammen med 30 udvikling- og application management konsulenter i Bratislava, Bukarest og Chennai.

Målsætningen er hele tiden at levere løsninger som gør hverdagen nemmere for butikkerne. Så man ikke behøver at stå i baglokalet og bestille varer, men kan gøre det fra et mobilt device i gangene. Og sætte kunderne i gang med Scan&Betal, hvis der er en lang kø i butikken.

COOP er jo en gammel købmandsforretning

Lone er meget bevidst om COOPs rødder. Hun starter med at fortælle: ”COOP er jo en gammel købmandsforretning. Men det er lang tid siden, at der rent faktisk stod en købmand og sagde ”Goddag hvad skulle der være?” Detailbranchen har været under en massiv forandring de sidste 20-30 år. Og mere og mere forventes af kunderne at være digitaliseret. I al ydmyghed, så synes jeg, vores app er ret fed!” Lone kigger på mig og smiler stort. Så fortsætter hun: ”Det er jo det nærmeste, vi kommer Kinas WeChat. Du kan få personlige tilbud, scanne varer og betale med den, oprette en madkonto – den kan mange ting i forhold til andre loyalitetsprogrammer. Selv er jeg ret begejstret over det her med, at den husker, hvad jeg plejer at købe og giver mig besked, når det er på tilbud.” Den digitale rejse har også medført, at Coop pt er i gang med at implementere Danmarks største SAP-løsning. En solid back-end betyder, at der kommer styr på data, og at alle arbejdsgange bliver effektiviseret. Det er en stor omvæltning som kræver, at der er styr på forandringsledelsen.

Den gamle kultur skal æde forandringerne

SAP-løsningen hedder COOP ONE: One fordi den skal samle Coops data og processer og fordi der nu kan opnås én kilde, så forretningen har ét sted, hvor alle informationer er samlet, opdaterede og relevante. I realtime. I ”gamle dage” kendte vi først tallene dagen efter – i dag kan vi se alle data i realtid.

De nye tiltag betyder, at rigtig mange arbejdsgange skal laves om. Og når arbejdsgange skal laves om, skal de ansatte begynde at gøre noget andet end de ’plejede at gøre’. Her ligger der en udfordring i at få den gamle kultur til at æde de nye forandringer, fortæller Lone og fortsætter: ”IT handler efterhånden mere om mennesker end om teknologi. Derfor skal der kommunikeres og trænes og kommunikeres igen, så alle er på samme side. Og så skal man have styr på den eksisterende kultur, for som det siges: ”Culture eats strategy for breakfast”: kulturen kan stoppe implementeringen af en megagod strategi på kort tid. Her i COOP har man lidt en heltekultur – hvor man lige ringer til ’Karsten J. i service-desk’ eller den udvikler som fixede tingene for dig sidst. Men når du gør det, så bliver du personafhængig, og du får aldrig en professionel kultur. Dét vi arbejder henimod er at håndtere og arbejde mere professionelt. Ikke bare fikse noget nu og her men lære af det og gøre systemerne bedre. Men det kræver, at folk er med på rejsen og forstår de forandringer, der skal til for at professionalisere vores arbejdsgange. I mit tidligere arbejde hos Nordea lancerede vi et tiltag, som vi kaldte ’kill the heroes’ – og det skal selvfølgeligt ikke forstås bogstaveligt (Lone smiler). Det var ret succesfuldt i forhold til at få en forståelse af, at det er TEAMET, der skal lykkes og få tingene ændret og ikke ’én bestemt fikser’, for så rykker det ikke noget på den lange bane”.

Team’et er alt

Lone Stefansen har et højt drive og er en energisk kvinde. Hun går meget op i at lytte til sine medarbejdere, forstå dem og bygge et team op som i fællesskab kan tænke i nye løsninger og handle på dem. ”Jeg har en teknisk baggrund, men er egentligt mere procesorienteret”, siger Lone og griner og fortsætter så: ”Det er faktisk en fordel som IT-leder. Jeg forstår teknikken, men går ikke i detaljen. Det gør, at alle ansatte skal bidrage med det, de kan for at få skabt den samlede løsning, og jeg kan spørge nysgerrigt ind, så alle er med og alle byder ind. Jeg elsker når det lykkedes med at få team’et til at performe ved, at vi støtter hinanden.

Lone ser mig i øjnene og siger: ”Min rolle som leder er, at jeg skal sætte retning og skabe begejstring. Og tage de slag der må komme fra toppen. Og jeg er INTET værd uden team’et. Så for mig handler det om at skabe plads og rydde forhindringer for til, at mine medarbejdere kan gøre det, de er bedst til. Og at vi har en god stemning på kontoret, for vi bruger vildt meget tid hér.”

CURIE har tre eksklusive professionelle netværk for forretningskvinder, ildsjæle og iværksættere. Lær de tre netværk bedre at kende her.

CURIE EXECUTIVE

Netværket for dig, som ønsker at nå til tops, skabe forretning og gøre en forskel. I netværket finder du kvinder, som du kan læne dig op ad, lade dig inspirere af og udvikle dig sammen med.

CURIE of TOMORROW

For de nysgerrige kvinder. Leder du efter et netværk, som kan inspirere din hverdag med de nyeste tendenser indenfor teknologi, forretningsudvikling og innovation?

CURIE EXPLORER

Dette år lancerer vi et splinternyt netværk. CURIE Explorer er for dig, som gerne vil starte dit eget firma. Du har brændt for at springe ud som
iværksætter længe men endnu ikke haft modet.

Bliv en del af CURIE-universet og få inspirerende fortællinger fra hverdagen, gode ideer og meget mere. Tilmeld dig her og modtag CURIE INSPIRED, et nyhedsbrev, som giver dig viden, mod og styrke gennem de erfaringer, vi gør os i CURIE.

Vi bruger cookies til at sikre, at vi giver dig den bedste oplevelse på vores hjemmeside. Læs mere